Monday, May 25, 2015

SEGALANYA BERKEMUNGKINAN BERLAKU

Sedar tidak sedar, ketika ini SPAD sedang menambah jumlah bilangan permit Kereta SewaPandu Pelancongan.

Apa tujuan dan alasan SPAD?

Apakah SPAD tidak nampak tindakan mereka bakal memberi kesan buruk terhadap industri teksi Negara?

Atau mungkin SPAD mempunyai perancangan untuk membunuh market teksi?

11 Tahun pengalaman saya didalam industri teksi, saya melihat ramai pemandu teksi yang terdesak terpaksa membawa penumpang ke satu-satu destination dengan kadar tambang dibawah paras meter, hmmm termasuk diri saya sendiri.

Sebenarnya perkara seperti ini telah lama belaku didalam kelas teksi Eksekutif, segalanya berpunca diatas sikap tidak bertanggungjawap pihak berwajib mengeluarkan permit teksi melebihi keperluan semasa dan bertembung dengan kenderaan Pelancongan.

Perkara ini pernah dirujuk kepada Pegawai SPAD, namun ternyata mereka tidak memperdulikan masalah yang dihadapi pemandu teksi. Yang penting cukup bulan mereka (SPAD) terima gaji.

Dari pandangan saya, SPAD sebenarnya mempunyai perancangan untuk membunuh kerjaya pemandu teksi individu. Maka itu sehingga kini SPAD masih melongokkan permit Kereta SewaPandu kepada Syarikat Pelancongan.

Mungkin ia bertuju memberi lampu hijau kepada Syarikat Pelancongan mengeluarkan kenderaan mewah dan menyediakan perkhidmatan "HARAM" menyerupai teksi.

SPAD menghalalkan perbuatan mereka, sekalipun dengan jelas perbuatan Syarikat Pelancongan tersebut melanggar syarat lesen Kereta SewaPandu.

Malah SPAD mengalakkan mereka bekerjasama dengan Uber dan Grabcar bagi merompak mata pencarian pemandu teksi.

KESANNYA TERHADAP INDUSTRI TEKSI:
*Kawasan beroperasi menjadi sempit.

*Jumlah penumpang akan menjadi susut, kerana pemandu teksi terpaksa berkongsi jumlah penumpang dengan perkhidmatan HARAM yang dihalalkan SPAD.

KESANNYA TERHADAP PEMANDU TEKSI:
*Pemandu teksi akan mengalami kesempitan kewangan, dan menyukarkan pemandu teksi menampung segala kos operasi termasuk kos sara hidup.

*Pemandu teksi permit individu akan berhadapan kesukaran membayar pembiayaan pinjaman teksi seperti Bank atau Mara. Namun mereka (pemandu teksi individu) terpaksa bertahan dan mengharungi keadaan tersebut kerana ingin menyelamatkan nama mereka dari disenarai hitam.

*Pemandu teksi Syarikat, mereka boleh serah teksi kepada Syarikat Teksi atau biarkan teksi itu kena tarik, selepas itu mereka akan bekerjasama (memandu) dengan Uber dan Grabcar. Perkara ini telah belaku dan sedang belaku.

KESUDAHANNYA:
Tidak mustahil satu ketika nanti, seluruh warga pemandu teksi akan jadi hamba penjajahan moden seumur hidup kepada Syarikat yang bekerjasama dengan Uber dan Grabcar.

#PERS1M

No comments:

Post a Comment