Buku Transformasi Industri Teksi adalah sebuah buku yang menceritakan tentang tekanan dan bebanan yang terpaksa ditanggung oleh pemandu teksi Negara.
Tahniah diucapkan kepada SPAD kerana telah berjaya mengenal pasti segala pemasalahan yang dihadapi oleh seluruh pemandu teksi.
Terima kasih diucapkan kepada SPAD, kerana bersungguh-sungguh ingin menaiktaraf kehidupan warga pemandu teksi.
Dari penghayatan saya membaca buku ini, saya pasti SPAD tulus didalam membuat kajiaan, segala janji-janji SPAD didalam buku ini menampakkan kesungguhan SPAD untuk membebaskan pemandu teksi dari penjajahan moden dan menaiktaraf kehidupan pemandu teksi, selaras dengan hasrat YAB Dato` Sri Najib untuk melihat mutu perkhdimatan teksi Negara bertaraf dunia.
Terima kasih kepada YAB Dato` Sri Mohd Najib Tun Abd Razak.
SPAD ditubuhkan pada 3 Jun 2010, dan beroperasi secara rasmi pada 31 Januari 2011. SPAD mempunyai bidang kuasa dibawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010, dan diletakkan dibawah pengawasan YAB Perdana Menteri.
Jika tidak harapan YAB Dato` Sri Najib untuk melihat industri teksi Negara bertaraf dunia tidak akan tercapai.
Tahniah diucapkan kepada SPAD kerana telah berjaya mengenal pasti segala pemasalahan yang dihadapi oleh seluruh pemandu teksi.
Terima kasih diucapkan kepada SPAD, kerana bersungguh-sungguh ingin menaiktaraf kehidupan warga pemandu teksi.
Dari penghayatan saya membaca buku ini, saya pasti SPAD tulus didalam membuat kajiaan, segala janji-janji SPAD didalam buku ini menampakkan kesungguhan SPAD untuk membebaskan pemandu teksi dari penjajahan moden dan menaiktaraf kehidupan pemandu teksi, selaras dengan hasrat YAB Dato` Sri Najib untuk melihat mutu perkhdimatan teksi Negara bertaraf dunia.
Terima kasih kepada YAB Dato` Sri Mohd Najib Tun Abd Razak.
SPAD ditubuhkan pada 3 Jun 2010, dan beroperasi secara rasmi pada 31 Januari 2011. SPAD mempunyai bidang kuasa dibawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010, dan diletakkan dibawah pengawasan YAB Perdana Menteri.
Namun SPAD sungguh mengecewakan.
Kepercayaan dan sokongan pemandu teksi telah dicabuli, SPAD terlalu sombong dan angkuh untuk mengadakan jalinan kerjasama dengan Persatuan-Persatuan Pemandu Teksi mahupun dengan pemandu teksi.
SPAD terlalu bergantung harap kepada Syarikat-Syarikat teksi yang selama ini tidak pernah memikirkan imej dan mutu perkhidmatan teksi, mereka hanya tahu mengaut untung diatas kepayahan pemandu teksi.
Segala pemasalahan dan inisiatif yang tercatat didalam buku ini hanya menjadi catatan sejarah tanpa pelaksanaan.
Kepercayaan dan sokongan pemandu teksi telah dicabuli, SPAD terlalu sombong dan angkuh untuk mengadakan jalinan kerjasama dengan Persatuan-Persatuan Pemandu Teksi mahupun dengan pemandu teksi.
SPAD terlalu bergantung harap kepada Syarikat-Syarikat teksi yang selama ini tidak pernah memikirkan imej dan mutu perkhidmatan teksi, mereka hanya tahu mengaut untung diatas kepayahan pemandu teksi.
Segala pemasalahan dan inisiatif yang tercatat didalam buku ini hanya menjadi catatan sejarah tanpa pelaksanaan.
- PERKESO.
- Insuran kemalangan diri
- Cuti tanpa dikenakan sewa
- Kemudahan pinjaman peribadi
- Penambahan Pejabat SPAD
- Pemudahan & penyelarasaan proses
- Kepelbagaian saluran akses
- Duta kecil pelancong
- Pengiklanan
- Mekanisme kajian tambang
- Mekanisme utk meningkatkan jarak berbayar
- Pengisian NGV yang lebih baik
- Workshop & Pembaikan kecil tepi jalan
- Mengurangkan kos operasi
- Pengisian NGV
- Pemansuhan Cukai Jalan
- Subsidi Petrol
- Tol lebih rendah
- Bantuan tukar tayar (Harga tayar lebih mahal dari harga pasaran)
- Insuran teksi mampu bayar (tapi pemandu teksi sesak nafas nak beli insuran)
- Yuran perbaharui lesen PSV&Kad pemandu
- Yuran Pemeriksaan PUSPAKOM (Tak pernah dapat pun)
- Kesesuai Enjin Campro
- Pengecualian Duti eksais
- Subsidi kadar faedah pinjaman
- Bantuan penggantian kenderaan
Malah SPAD telah GAGAL melakukan Transformasi, tapi SPAD telah berjaya mewujudkan kemarahan pemandu teksi terhadap Kerajaan.
Seharusnya SPAD harus dirombak semula, pegawai-pegawai termasuk pengerusi SPAD perlu gantikan dengan wajah baru yang berpengalaman dan berpengetahuan didalam industri pengangkutan awam darat.
Berapa keratkah pemandu teksi pernah jumpa dan baca buku ini?
Buku ini telah menjadi asas pertikaian didalam perjuangan PERS1M. Saya telah simpan dan berulang-ulang kali membaca buku ini saja tahun 2011. Makin kerap baca, makin kerap sakit hati.
Buku ini telah menjadi asas pertikaian didalam perjuangan PERS1M. Saya telah simpan dan berulang-ulang kali membaca buku ini saja tahun 2011. Makin kerap baca, makin kerap sakit hati.
No comments:
Post a Comment