Kerajaan perlu mewujudkan skim insuran yang dimiliki Kerajaan sepenuhnya tanpa ada usul-usul perniagaan.
Dalam video dibawah, jika tidak salah fahaman saya, Insuran yang sedia ada tidak melindungi pemandu teksi yang berusia 65 tahun ke atas dan mengamalkan budaya pembohongan. Insuran sengaja mencari helah mengelak tuntutan pengguna.
Perkara seperti ini telah lama belaku, dah saya percaya Kerajaan juga sedia maklum perkara ini. Oleh demikian saya mencadangkan Kerajaan mewujudkan satu skim insuran yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan.
PRIHAL 1
Mengikut fakta sebuah Koperasi, secara anggaran mereka membelanjakan sekitar RM17,500 untuk membeli insuran komprehensif kepada 14 biji Teksi Exsekutif Naza Ria 2.5, namun mengikut rekod tuntutan pada tahun tersebut mereka hanya membuat tuntutan sejumlah RM1800. Itu bermakna penjualan insurun sangat-sangat menguntungkan.
Perkara seperti ini telah lama belaku, dah saya percaya Kerajaan juga sedia maklum perkara ini. Oleh demikian saya mencadangkan Kerajaan mewujudkan satu skim insuran yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan.
PRIHAL 1
Mengikut fakta sebuah Koperasi, secara anggaran mereka membelanjakan sekitar RM17,500 untuk membeli insuran komprehensif kepada 14 biji Teksi Exsekutif Naza Ria 2.5, namun mengikut rekod tuntutan pada tahun tersebut mereka hanya membuat tuntutan sejumlah RM1800. Itu bermakna penjualan insurun sangat-sangat menguntungkan.
PRIHAL 2
Mengikut sebuah Koperasi lagi, mereka telah memberi saya figure yang tepat berkenaan pembiayaan insuran mereka sejak Jun 2006 hingga Jun 2011.
Mereka memaklumkan telah membelanjakan wang sebanyak RM1,454,844.00 untuk membeli insuran first party, dan didalam tempoh berkenaan mereka hanya membuat tuntutan (own damage claim") berjumlah hanya RM132,500.00 sahaja, bebanding bayaran sebenar pembelian insuran komprehensif sebanyak RM1,454,844.00. Ini bermaksud Syarikat insuran mengaut keuntungan perjuanlan sebanyak RM1.3 juta.
KESIMPULANNYA:
Saya berpendapat sekiranya Kerajaan menubuhkan insuran khas kepada industri Teksi, saya percaya harga penjualan insuran dapat dikurangkan, malah Kerajaan mampu memberi perlindungan insuran yang lebih komprehensif kepada pemandu teksi dan penumpang.
Dengan penglibatan Kerajaan menyediakan skim insuran kepada pemadu teksi, bebanan yang dipikul oleh pemandu teksi dapat dikurangkan.
Saya berpendapat sekiranya Kerajaan menubuhkan insuran khas kepada industri Teksi, saya percaya harga penjualan insuran dapat dikurangkan, malah Kerajaan mampu memberi perlindungan insuran yang lebih komprehensif kepada pemandu teksi dan penumpang.
Dengan penglibatan Kerajaan menyediakan skim insuran kepada pemadu teksi, bebanan yang dipikul oleh pemandu teksi dapat dikurangkan.
Selain itu wang keuntungan penjualan insuran tersebut boleh diguna pakai untuk menaiktaraf industri teksi Negara.
BERKENAAN KES PEMANDU TEKSI MELEPASKAN HAD USIA.
1. Apakah bayaran pembelian insuran golongan ini lebih murah?
2. Atau mungkin bayarannya tetap sama tetapi pihak insuran tidak mahu bertanggungjawab?
3. Dimanakah peranan SPAD untuk memastikan plan insuran untuk teksi yang sedia ada ini adil?
4. Inikah Transformasi yang SPAD dimaksudkan?
5. Sebelum ini SPAD dilihat begitu gairah meniru industri teksi London, apakah di London, industri teksi mereka juga mempunyai masalah perlindungan insuran?
6. Usaha apakah yang telah dilakukan SPAD untuk meminimakan atau menghapuskan tekanan dan bebanan yang ditanggung oleh pemandu teksi?
6. Usaha apakah yang telah dilakukan SPAD untuk meminimakan atau menghapuskan tekanan dan bebanan yang ditanggung oleh pemandu teksi?
PENDAPAT SAYA SECARA PERIBADI.
SPAD telah GAGAL mentransfornasikan industri teksi Negara. Untuk melihat mutu perkhidmatan teksi Negara bertaraf dunia, SPAD perlu dirombak.
SPAD telah GAGAL mentransfornasikan industri teksi Negara. Untuk melihat mutu perkhidmatan teksi Negara bertaraf dunia, SPAD perlu dirombak.
SPAD yang sedia tidak tulus dan terlalu bergantung kepada syarikat teksi, tanpa memikirkan cara untuk meringankan bebanan dan mengurangkan tekanan pemandu teksi.
Pemandu teksi harus dibebaskan dari penjajahan Syarikat.
SPAD bukan sahaja mengamalkan budaya pergantungan kepada Syarikat teksi, Malah keegoan dan kesombongan SPAD menjalin kerjasama dengan Persatuan dan pemandu teksi, Benar-benar telah menzalimi pemandu teksi sehingga membuatkan pemandu teksi menjadi marah kepada Kerajaan.
Pemandu teksi harus dibebaskan dari penjajahan Syarikat.
SPAD bukan sahaja mengamalkan budaya pergantungan kepada Syarikat teksi, Malah keegoan dan kesombongan SPAD menjalin kerjasama dengan Persatuan dan pemandu teksi, Benar-benar telah menzalimi pemandu teksi sehingga membuatkan pemandu teksi menjadi marah kepada Kerajaan.
Saya yakin masalah yang dihadapi oleh pemandu teksi sebenarnya bukan berpunca dari Kerajaan. Tetapi ia berpunca dari keegooan dan kesombongan SPAD.
Maka itu saya berpendapat SPAD perlu di Migrasi terlebih dahulu sebelum industri teksi di Migrasi SPAD.
Ahli-Ali Lembaga Pengarah SPAD harus ditukar dan digantikan oleh wakil-wakil pemandu teksi yang lebih memahami masalah sebenar industri teksi Negara. Jika tidak.
Ahli-Ali Lembaga Pengarah SPAD harus ditukar dan digantikan oleh wakil-wakil pemandu teksi yang lebih memahami masalah sebenar industri teksi Negara. Jika tidak.
Tidak mustahil hasrat YAB Perdana Menteri untuk melihat teksi Negara bertaraf dunia tidak akan kesampaian.
Corak pengurusan SPAD perlu diberi nafas baru.
Sokong - Like
Setuju - Share
No comments:
Post a Comment