Mengikut fahaman saya selama berurusan dengan pegawai-pegawai SPAD dan pengerusi SPAD.
SPAD dilihat tidak mempunya edia ke arah perubahan, SPAD terlalu bergantung kepada Alibaba (syarikat) sedangkan SPAD sedia maklum syarikat teksi tidak menyumbang sebarang penambah baikkan kepada industri teksi Negara, melainkan mengisap kederat pemandu teksi.
Syarikat teksi tidak pernah memikirkan kebajikan pemandu teksi yang terbeban dan tertekan dengan provokasi yang ditimbulkan oleh mereka. Syarikat hanya tahu pemandu teksi yang terikat dengan mereka perlu menjelaskan bayaran sewabeli atau sewa pada masa yang ditetapkan tanpa memperdulikan masalah yang dihadapi oleh pemandu teksi.
Pemandu teksi sering menghadapi beberapa masalah terutamanya kesihatan, kemalangan, dan kesempitan kawasan beropersi apabila SPAD menghalalkan sistem kroni dibeberapa kawasan seperti pusat pelancungan dan Hotel-Hotel mewah.
Selain itu SPAD terlalu sombong untuk mengkaji dan menggunapakai edia-edia dari pihak pemandu teksi mahupun dari Persatuan Teksi. SPAD tidak tulus dalam menjalankan tugas mereka untuk mentransformasi industri teksi Negara.
Malah Pengerusi SPAD mengamalkan budaya tidak ambil kesah.
Dalam satu pertemuan saya bersama Tan Sri Syed Hamid Alba, saya mendengar sendiri pengakuan beliau. Beliau tidak kesah pemandu teksi nak kata apa pada beliau.
Beliau tidak menghiraukan rungutan pemandu teksi, beliau lebih yakin dengan laporan yang dihantar oleh pegawai-pegawai beliau.
Seharusnya sebagai seorang Pengerusi, beliau seharusnya mendengar dan mengambil tahu serta menyiasat sendiri rungutan pemandu teksi untuk mengenal pasti masalah sebenar yang dihadapi oleh pemandu teksi.
Masalah pemandu teksi harus diselesaikan terlebih dahulu, sebelum SPAD menuntut pemandu teksi memberi perkhidamatan yang memuaskan kepada penumpang.
No comments:
Post a Comment